Opgaveoversigten og planlægning af arbejdstiden
På opgaveoversigten fremgår planlagt tid til undervisning (undervisning i fagene, understøttende undervisning, undervisning i henhold til det udvidede undervisningsbegreb (fx skolefest, lejrskole, elevsamtaler, sociale og kulturelle arrangementer)), tid til andre opgaver, tiden til forberedelse i henhold til vores lokale aftale, tid til andre opgaver, samt tid til opgaver, der planlægges indholdsmæssigt senere på året.
Det samlede undervisningstimetal er et løntilsagn, da der udbetales undervisningstillæg efter dette. Tillægget betales for timer over 750 undervisningstimer – for børnehaveklasseledere over 836 timer.
Undervisning, fælles aktiviteter og øvrige opgaver skal planlægges på en måde, som muliggør, at lærerens forberedelsestid afvikles som sammenhængende og effektiv tid. Det betyder også, at forberedelse ikke planlægges til at ligge i elevpauser, hvor læreren har undervisning umiddelbart før og efter pausen.
Der skal planlægges således, at læreren kan forlægge ca. 200 timers forberedelse uden for arbejdsstedet. Der kan være medarbejdere, der på grund af særlige forhold planlægges anderledes (fx ansatte på fleksjob, eller med særlige funktioner), og her drøfter leder, tillidsrepræsentanten og de implicerede lærere de særlige forhold, der gør sig gældende.
Elevpauser anvendes typisk til fx elevkontakt i tilknytning til undervisningen, klargøring/oprydning, skift af undervisningslokale, akut opstået behov for forberedelse i tilknytning til vikartime, rekreative formål, kopiering, sparring med kolleger, beskeder til forældre, gårdvagt eller lignende.
- Publiceringsdato: 28. juni 2022
- Ændringsdato: 28. juni 2022