Nødundervisning
Stor ros til alle for at få tingene til at hænge sammen i en udfordrende tid.Kære alle
Vi står i en helt ukendt situation. Næsten alle er sendt hjem grundet Covid-19, og det er endnu uklart, hvornår skoler m.m. starter op igen. I stedet laves nødundervisning hjemmefra. En form for undervisning, de færreste – hvis nogen - har erfaring med, samtidig med, at der er stor forskel på, hvordan man bruger fx IT i de forskellige fag.
Vi ved, at der er udfordringer i forhold til, at der skal undervises på en anden måde, at de sædvanlige relationer mellem elever og lærere skal plejes via beskeder frem og tilbage på AULA eller Min Uddannelse, at indholdet i undervisningen bliver anderledes, at forældrenes forudsætninger og forventninger til nødundervisningen er vidt forskellige……
Og så har man ikke den umiddelbare reaktion fra eleverne. Har de fanget det? Hvilke justeringer er der behov for? Hvilket IT-udstyr er der? Fungerer de forskellige platforme (hvor lang tid vil man vente på at komme på?)?
Feedback skal gives på afstand og ikke umiddelbart i undervisningssituationen, hvilket gør det svært at hjælpe eleverne.
Det, vi hører, er, at man gør det bedste, man forsøger og laver om, når tingene ikke helt udarter sig som forventet. Som lærer med en professionel tilgang til professionen gør man sig mest muligt umage for at få det bedst mulige resultat ud af de nuværende forhold. Det betyder, at forskellige tiltag afprøves via de forskellige platforme, via video m.m.
Og ja – der bliver begået fejl, men man forsøger hele tiden at tilpasse sig, og rette niveauet for undervisningen ind, så den enkelte elevs behov bliver opfyldt bedst muligt. Fokus må altså være på, at man holder færdigheder ved lige.
Herfra skal der lyde en stor ros til alle for indsatsen indtil nu – også til forældre og elever for at gøre det bedst mulige under de nuværende forhold.
På vegne af Kredsstyrelsen i Randers Lærerforening
Leif Plauborg
Formand
- Publiceringsdato: 25. marts 2020
- Ændringsdato: 25. marts 2020