Høringssvar ”Ny organisering af specialskoler”
Randers Lærerforening kan ikke anbefale forslaget om, at der indføres fælles ledelse af Vesterbakkeskolen og Firkløverskolen. Vi mener, at det er vigtigt, at medarbejderne oplever ledelsen og ikke mindst den øverste leder bl.a. som beskrevet herunder:Randers Lærerforening kan ikke anbefale forslaget om, at der indføres fælles ledelse af Vesterbakkeskolen og Firkløverskolen.
Vi mener, at det er vigtigt, at medarbejderne oplever ledelsen og ikke mindst den øverste leder bl.a. som beskrevet herunder:
At lederen
- i samarbejde med de ansatte giver den overordnede retning og helhed i skolens opgaveløsning.
- er tydelig i prioriteringerne.
- har indsigt i og evner den komplekse opgave at være leder i folkeskolen, hvor lærerne under ledelsens ansvar selv tilrettelægger og gennemfører den samlede undervisningsopgave.
- er rollen som visionær, faglig, pædagogisk, personalemæssig og strategisk leder bevidst ved at skabe klarhed, mening, retning og helhedsforståelse.
- understøtter de bedst mulige rammer og vilkår for løsningen af skolens faglige og uddannelsesmæssige undervisningsopgaver ved at fremme et godt undervisnings- og arbejdsmiljø.
- er synlig i skolens dagligdag ved at udøve sparring og rådgivning i forhold til den enkelte lærer, lærerteam og det samlede lærerkollegium. Det er en væsentlig ledelsesopgave at sikre skolens og lærernes fortsatte udvikling.
- tydeligt markerer skolens værdier og mål, og støtte, vejlede og inspirere til udvikling af undervisningen og prioritering mellem skolens mange opgaver.
- skaber forståelse og respekt for skolens profil og prioriteringer i den kommunale ledelse og øvrige omverden.
Ovenstående fordrer en tydelig og nærværende øverste leder af skolen – en leder, der har sin faste daglige gang blandt forældre, elever, lærere og pædagoger.
Erfaringerne vi hører fra andre lærerkredse, der har skoler, der dækker flere matrikler, er at medarbejderne på den/de skole(r), hvor den øverste leder ikke har sin faste kontorplads, oplever et ledelsesfravær. Lederne af de øvrige matrikler samles om den øverste leder – her er viden og indflydelse, hvilket så mangler fra de øvrige dele af skolen.
Skolerne har forskellige profiler – profiler, der matcher forskellige elevgrupper, og dette sker bedst gennem to ledelser, skolebestyrelser m.m.
Forslag om besparelse på ”ikke-elevrelaterede udgifter”
Randers Lærerforening anbefaler, at eventuelle besparelser på dette område skal være på steder, hvor det ikke påvirker eleverne og deres udbytte af skolegangen. Det undrer os bl.a., at man på Vesterbakkeskolen har valgt at bruge 360.000 om året på at en pædagog løser administrative opgaver, fx ferieplanlægning.
På vegne af Randers Lærerforening
Venlig hilsen
Leif Plauborg
Formand
Randers Lærerforening
- Publiceringsdato: 24. april 2019
- Ændringsdato: 24. april 2019