Forældresamarbejdet i folkeskolen
Skolerne skal have ressourcer, der gør det muligt at prioritere skole-hjemsamarbejdet og samtidig sikre tid til, at eleverne møder velforberedte lærere – den vigtigste faktor for elevernes udbytte af skolegangen.Forældresamarbejdet er en vigtig parameter for elevernes udbytte af skolegangen. I Randers Kommune er der i forbindelse med skoleåret 2017/18 gennemført rammebesparelser på over 2%. Dette betyder, at skolernes økonomi er hårdt presset.
Nationale og kommunale beslutninger om krav til dokumentation og kontrol samt en underfinansieret skolereformen er alt sammen forhold, der påvirker den daglige skolegang og hermed også forældresamarbejdet.
Dette sammen med kommunalt vedtagne besparelser, har store konsekvenser for skolernes daglige drift. Det kan bl.a. betyde nedskæringer på områder som forældresamarbejdet og to-lærerordninger. Mere forældresamarbejde kræver, at der er andet, der skæres bort, eller at skolerne tilføres midler udover det, der er skåret væk gennem de sidste år.
Forældrenes opbakning til og interesse for deres børns skolegang har stor betydning for barnets faglige udvikling og trivsel. Lærerne skal støtte forældrene i at kunne være engagerede og deltagende. Skolerne skal have ressourcer, der gør det muligt at prioritere skole-hjemsamarbejdet og samtidig sikre tid til, at eleverne møder velforberedte lærere – den vigtigste faktor for elevernes udbytte af skolegangen.
- Publiceringsdato: 22. september 2017
- Ændringsdato: 22. september 2017