Gratis e-bog - Kønsbevidst pædagogik
Vi hører ofte, at skolen favoriserer ‘de stille piger’ og overser ’de vilde drenge’. Men passer det, eller er der noget andet på spil? Bogen er et tilbud til medlemmer af Danmarks LærerforeningOm bogen
I Kønsbevidst pædagogik gør lektor Tekla Canger op med flere af de myter og forestillinger, der karakteriserer forholdet mellem skole og køn. Hun introducerer begrebet kønsbevidst pædagogik og kommer med bud på, hvordan lærere kan arbejde kønsbevidst, når de planlægger undervisning, overvejer drenge- og pigegrupper eller vælger undervisningsmaterialer.
12-talspiger, underpræsterende drenge og en feminiseret folkeskole. Ord og udtryk der viser, at vi stadig taler om skole og elever ud fra børnenes køn. Vi hører ofte, at skolen favoriserer ‘de stille piger’ og overser ’de vilde drenge’. Men passer det, eller er der noget andet på spil?
Bogen kan nu hentes på ”Min side” via foreningens hjemmeside www.dlf.org, både som lydbog og som e-bog. På ”Min side” kan også de tidligere udgivelser i serien Pædagogisk rækkevidde hentes. Bøgerne er gratis for alle medlemmer af foreningen.
Bogen er et af Danmarks Lærerforenings medlemstilbud. Vi har i samarbejde med Aarhus Universitetsforlag og Frie Skolers Lærerforening udviklet en bogserie medoverskriften Pædagogisk rækkevidde. Serien vil omfatte i alt 12 bøger, som udkommer over en periode på to år.
Som medlem af Danmarks Lærerforening kan du hente bøgerne gratis både som lydbog og som e-bog ved at logge dig ind på ”Min side” på foreningens hjemmeside www.dlf.org.
Du kan finde alle bøgerne her.
Bøgerne er skrevet af førende pædagogiske forskere. De er korte, anvendelige og skrevet i et fortællende sprog.
De første syv bøger i serien er også tilgængelige på ”Min side”. Det er Jeppe Bundsgaards "Digital Dannelse", Theresa Schilabs "Læringens dna", Tine Basse Fiskers "Samarbejde og inklusion", Ole Lauridsens "Læring i praksis", Andreas Lieberoths "Spilpædagogik", Frans Ørsted Andersens "Motiverende undervisning" samt Alexander von Oettingens "Undervisning er dannelse.
- Publiceringsdato: 7. maj 2018
- Ændringsdato: 7. maj 2018