Kvalitet fremfor kvantitet...

Vi har modtaget et spændende indlæg fra en kollega - Bo Ballegaard, der er i fuld gang med undervisningen på en af kommunens skoler. I indlægget fortælles det, hvilke positive konsekvenser, der følger af den ændrede skoledag.

Folkeskolen er virkelig et fantastisk sted at befinde sig for øjeblikket. I hvert fald for dem som må. På min skole er det arrangeret således at jeg, sammen med min makker skal stå for alt hvad der har med 4.b’s skolegang at gøre. Eleverne har to lærere i 25 lektioner om ugen og kun et lille spisefrikvarter hver dag.

For os lærere har det betydet at vi kan forberede os meget bedre og lave meget mere spændende undervisning. Der er ingen rigide rammer, som f.eks. et skoleskema, som vi skal indordne os under, der er ca 100 elever og 10 kollegaer færre vi skal se og samarbejde med og der er ingen unødvendige møder vi skal deltage i. (Vi mødes dog meget mere end normalt fordi det nu giver mening). Til sammen giver det en meget bedre undervisning med et klart højere fagligt niveau og betydeligt mere undervisningsdiffererentiering end normalt.

For eleverne betyder det en meget mere struktureret og tryg skoledag. Da der altid er to lærere, er der altid en lærer til at støtte, hvis der er optræk til konflikt, eller det faglige er svært, så der er praktisk taget ikke længere konflikter eller nederlag over ikke at slå til. Det hjælper nok også at eleverne ikke som normalt, er overladt til dem selv i urimelig lange frikvarterer.

Er det så ikke omstændigt med alle de regler for at undgå corona smitte vil nogle måske spørge? Jo, det er lidt omstændigt, men det fylder faktisk uendelig lidt i forholdt til den tid vi normalt bruger på f.eks at få ro på efter (konfliktfyldte) frikvarterer eller frustrede elever, der ikke føler sig set og hørt og dermed obstruerer undervisningen.

Så alt i alt må jeg indtil videre konkludere, at selv om eleverne går ca 2 klokketimer mindre i skole (hvoraf ca. halvdelen er frikvarter) er coronaskolen på ALLE parametre klart bedre end den normale skole. De lærer klart mere, og de trives klart bedre. Oven i købet uden, at det koster ekstra i lærerresourcer, og uden at lærerne har fået færre arbejdsopgaver.

Hvem skulle have troet, at man kunne få en bedre folkeskole ved at satse på kvalitet fremfor kvantitet?

Indlægget er skrevet af Bo Ballegaard - lærer i Randers Kommune