Hvornår og I hvad skal politikere blande sig?

Hvornår skal politikere blande sig og i hvad? Hvem har den faglige, pædagogiske og didaktiske viden til at træffe de rigtige valg i undervisningen?

På debatsiden på bl.a. Amtsavisen.dk har Frank Nørgaard et indlæg, hvori han gentager, at han ikke har truet lærerne/skolen. Det er vi glade for. Opfattelsen af det modsatte - en trussel - er bl.a. begrundet i læsningen af et opslag på Frank Nørgaards egen facebookside den 17. januar. Af hensyn til skolens elever og lærere skal vi videre, og vi vil igen opfordre til, at Frank Nørgaard aktivt vil bidrage til at genskabe det gode arbejdsmiljø på Nørrevangsskolen.

Den anden og seneste påstand fra Frank Nørgaard er, at lærerne er tyndhudede! Det er vi ikke - men at vi som lærerforening forsvarer, at en lærer (og en skole) lever op til folkeskolelovens formålsparagraf og lærerens ret til at træffe pædagogiske, didaktiske og faglige valg er naturligt. Hvis ikke vi står vagt om dette, hvem skal så? Det handler ikke om hudtykkelser, men om, at man tager sit arbejde, sin profession alvorligt.

For hvad er det i virkeligheden vi bl.a. ønsker?
Vi vil have en folkeskole, der lever op til folkeskoleloven, en folkeskole, hvor eleverne indføres i samfundets kulturer og værdier, hvor elever møder kulturel mangfoldighed og lærer at deltage i bærende fællesskaber. En folkeskole, der er et levende kulturfællesskab, hvor forskellige identiteter og kulturelle baggrunde mødes. En folkeskole, hvor eleverne gennem undervisning opnå forståelse for kulturelle og sociale værdier i verdenssamfundet, og hvor eleverne bliver inspireret til at kunne tage stilling og deltage aktivt i internationale sammenhænge og fællesskaber.

Vi vil have en folkeskole, hvor der er en gensidig respekt mellem politikernes ansvar for fastlægge skolens formål og lærernes råderum til at beslutte, hvordan formålet indfries og opgaverne udføres. I en sådan folkeskole er det lærerne, der har den faglige, pædagogiske og didaktiske viden, som er grundlaget for undervisningskulturen og folkeskolens virke. En folkeskole, hvor lærerne sammen med ledere, forældre og øvrige fagprofessioner har det centrale ansvar for elevernes kundskaber, færdigheder, trivsel og dannelse.

Kort sagt – det man faktisk gjorde i kristendomstimen på Nørrevangsskolen.