Skolestart 2020

Skoleåret starter samtidig med at det bliver godt og varmt vejr. Alt er ved det gamle, og dog... Hvad ønsker vi bl.a. af det kommende skoleår?

Så starter Folkeskolen igen. Mandag den 10. august møder mere end 8000 elever op, klar til skolestart på en af kommunens folkeskoler, og for ca. 800 af eleverne er det første dag i skole – de starter nemlig i børnehaveklasserne. Siden den 3. august har lærere, pædagoger og ledere været i gang med at gøre klar til at tage imod eleverne.

Skoleåret 20/21 bliver forhåbentlig et mere rigtigt skoleår end det netop overståede, et skoleår uden for meget fokus på COVID-19, men dog med respekt for og overholdelse af de forskellige retningslinjer i forhold til afstand, håndvask, rengøring og sygdom.

Vi skal tage ved lære af det, vi oplevede i forbindelse med nødundervisning, og den forsigtige genåbning. Kortere skoledage, færre elever på hvert hold til hver lærer, havde en række positive konsekvenser i forhold til relationerne mellem læreren og eleverne, elevernes udbytte af undervisningen, m.m. Udfordringen bliver, hvordan de positive sider af forløbet i foråret kan indarbejdes i det kommende skoleår.

Og hvilken skole er det ellers vi ønsker?

Vi ønsker en skole, der styrker elevernes udvikling og giver dem mulighed for at handle på baggrund af kundskaber, færdigheder og kritisk dømmekraft. Vi ønsker en skole, der styrker samfundets sociale sammenhængskraft, hvor eleverne mødes uanset baggrund og forudsætninger. Vi ønsker en skole, hvor eleverne indføres i samfundets demokratiske principper, kulturer og værdier samt møder kulturel mangfoldighed, og derved lærer at deltage i bærende fællesskaber.

Vi ønsker en skole, hvor eleverne opnår forståelse for kulturelle og sociale værdier i verdenssamfundet, og derved inspireres til at kunne tage stilling og deltage i internationale fællesskaber.

Vi ønsker en skole, hvor eleverne mødes af ligeværd og retfærdighed, og at eleverne bliver i stand til at træffe reflekterede valg for deres videre liv og uddannelse.

Vi ønsker en skole, hvor eleverne møder en undervisning og samværsform, der er mangfoldig og byder på forskellige undervisningsformer.

Det er store og idealistiske ønsker – ønsker, der måske ikke alle nås på en gang, men hvis man tager de rigtige valg, sørger for de nødvendige ressourcer, så kan man nå langt.

Forudsætningen er, at politikerne påtager sig ansvaret for at fastlægge skolens formål, og at der er respekt for, at man lader de fagprofessionelle beslutte, hvordan formålet indfries og opgaverne udføres.   

Vi ønsker et rigtig godt og trygt skoleår for forældre, elever, lærere og øvrige omkring skolen.