Kommentar til budget 2020

Kredsstyrelsen i Randers Lærerforening har i det netop udsendte nyhedsbrev skrevet om Randers Kommunes budget for 2020.

Siden sidst har budgetforslaget været i høring og et flertal i byrådet bestående af Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har vedtaget et budget, der både indebærer en skattestigning, besparelser på en række områder og ekstra penge til skoleområdet.

Selvom teksten i budgetforliget fortæller, at der tilføres penge til skoleområdet, så er det en sandhed med modifikationer og mest en omgang politisk salgssnak.

Inden vi ser på det, så lad os først se på de forskellige besparelser og tilførsler:

  • Ingen officelicenser til elever og lærere (først fra 2021), 500.000,-
  • Besparelser på 10. Klasse i folkeskolen, på specialskolerne samt kommunens EUD-tilbud 1.000.000,-
  • Besparelse på specialskoler 2.200.000,- stigende til 4.400.000 i 2021 og 2022, samt 7.821.000,- i 2023
  • Øget koordinering mellem LCR og PPR (fra 2021) 1.100.000,-
  • Reduceret serviceniveau i Ungdomsskolen 1.000.000,-
  • Reducerede udgifter på centrale konti 8.000.000,-
  • Betaling for fremskudte socialrådgivere 3.109.000,-

Partierne bag budgetforliget har vedtaget, at folkeskolen skal tilføres 5.000.000,- om året. I forligsteksten formuleres det dog således, at Folkeskolen tilføres 7.200.000,-. Det er – skal vi kalde det en sandhed med modifikationer: de sidste 2.200.000,- i tilførsel, skyldes, at man har reduceret besparelsen på specialskolerne med 2.200.000,- Da besparelsen på specialskolerne stiger i perioden fra 2021-2023 bliver tilførslen til skoleområdet altså større i frem mod 2023. Det er vist det vi kalder regnskabslogik – at en mindre besparelse betyder, at området tilføres penge? Men virkeligheden er, at der samlet set forsvinder penge fra skoleområdet!

Hvad betyder det så i praksis? Det er uklart, hvad reduktionen af centrale konti får for skolerne, men når skolerne har betalt for de fremskudte socialrådgivere er der kun 1.891.000,- tilbage af de 5 millioner. Når man så i fremtiden ingen prisfremskrivning har, er der så penge tilbage? Det er nok tvivlsomt. Samtidig kommer der yderligere en besparelse på specialskoleområdet på over 2 millioner i 2020, og så er pengene jo væk! Besparelserne på specialområdet vil presse inklusionen og tilbuddet til elever med særlige behov yderligere. Kan man være det bekendt?

Når det samtidig er uklart, hvordan resten af besparelserne skal findes på skoleområdet, må det forventes, at der kommer yderligere besparelser ude på folkeskolerne. Valgløfterne fra valget i 17, udmeldingerne fra partier frem mod budget 2020 talte ellers for et løft af folkeskolen. Virkeligheden blev altså en anden. Skal vi forsøge at være positive, så gik det ikke helt så galt, som der var lagt op til. De foreslåede besparelser til 1. behandlingen af budgettet ville give folkeskolen et reelt slagtilfælde.

Socialdemokraterne lovede i valgkampen, at folkeskolen skulle tilføres ressourcer, Dansk Folkeparti gik ind i budgetlægningen med et ønske om at løfte folkeskolen. Vi må konstatere, at politikernes valgløfter og ønsker før en budgetlægning er cirka lige så troværdige som en vejrudsigt i oktober, der lover høj sol og 25 grader.