Penge på skoleområdet

Op til jul fyldes postkasser og indbakker med gode tilbud – og lige om lidt – efter jul, så kan vi få det hele til den halve pris.

Sådan er det desværre ikke på skoleområdet. Pengene kan kun bruges en gang, og et flertal i byrådet har gennem de sidste år taget en række beslutninger og lavet en række valg – alt sammen har indtil nu kun resulteret i besparelser på specialområdet.

Alt i alt er der ca. 27-28 millioner i provenu fra besparelserne.

Og nu skal der deles penge ud! 
Skoleområdet leger julemand overfor familieafdelingen, og vupti, så forsvinder der 5 millioner af de i alt næsten 27-28 millioner, der skulle have været delt ud på skoleområdet. Ikke udmøntede besparelser fra budget 2019 snupper lige 4,6 millioner, et forventet merforbrug på specialområdet bruger 2 millioner, og så skal der købes ekstra pladser i specialklasserne – pris 5 millioner. Og sådan bliver 28 millioner til 11,4.

I budgettet for 2020 tilføres folkeskolerne 5 millioner, men der reduceres i tildelingerne, da skolerne fremover selv skal betale for de fremskudte socialrådgivere – prisen skolerne skal betale for de fremskudte rådgivere er lidt over 3 millioner. Fra 2021 er der ingen prisfremskrivning, og det betyder, at de fem millioner er brugt, uden at skolerne vil opleve et løft fra de 5 millioner.

Folketinget har i forbindelse med forliget om finansloven besluttet, at folkeskolen skal tilføres penge – Randers Kommunes andel forventes at være godt 4 millioner. Så slutlinjen er, at der er godt 17 millioner, der skal bruges fornuftigt ude i folkeskolen. Langt de fleste er dog fundet gennem reduktioner på specialområdet.

Virkeligheden er altså, at der samlet set bliver en besparelse på det samlede skoleområde. Noget der undrer, da mange taler om, at pengene skal følge eleven. Det gør pengene i Randers Kommune, når der er tale om udgifter, men når eleven kommer tilbage til et billigere tilbud, så er reglen åbenbart anderledes.

På det almene skoleområde er der altså penge til fordeling, og de skal bruges fornuftigt, så kvaliteten i løsningen af skolens kerneopgave (dannelse og uddannelse af eleverne gennem god og velforberedt undervisning) kan blive forbedret.

Hvad foreslår vi, at pengene bruges på?
Vi foreslår, at pengene bruges på følgende fire områder:

  • To-lærertimer - generelt
  • CO-teaching, hvor to lærere sammen forbereder, gennemfører og efterbehandler undervisningen. Det vil sige fagligt kvalificeret støtte, hvor en lærer med specialpædagogisk viden kan indgå i klasser med inkluderede elever. 
  • Fag-faglig efter-/videreuddannelse
  • Nedsættelse af undervisningsprocenten – således at lærernes muligheder for forberedelse og efterbehandling af undervisningen forbedres.

Alle fire pinde vil bidrage positivt til løsning af skolens kerneopgave – dannelse og uddannelse af eleverne gennem god og velforberedt undervisning.

Pengene skal ikke bruges på IT, nye toiletter eller møbler. Er der behov for investeringer på disse områder, må kommunen finde pengene uden at tage midler fra personaleområdet. Der er behov for flere lærere til at løfte opgaverne rundt om på skolerne.

De 17 millioner svarer i runde tal til 36 lærerstillinger.

Emner

Målgruppe