Høringssvar til Budget 2018

Budget 2018 har været i høring i perioden fra den 1. september til den 12. september. Randers Lærerforening har indsendt høringssvar - høringssvaret kan læses herunder.

Budget 2018 - Høringssvar fra Randers Lærerforening

Randers Lærerforening har med interesse læst det fremlagte budgetforslag. Randers Lærerforening er bekymret over de allerede foretagne besparelser, som senest er gennemført i budget 2017. Eventuelle yderligere besparelser vil udhule skolernes økonomi endnu mere.

Rammebesparelserne fra de seneste år har haft store konsekvenser for driften af skolerne. Sammen med den manglende prisfremskrivning underminerer dette en forsvarlig drift fremadrettet. Skolernes økonomi er under pres, hvilket betyder, at der opstår vanskelighed med at leve op til folkeskoleloven og hertil kommer, at kommunen selv har fastsat en række mål for folkeskolen – mål, der presser skolerne endnu mere. Målene kan derfor let ende med at være en utopi.

Randers Lærerforening ser sig derfor nødsaget til at advare mod fortsatte besparelser på skoleområdet. Hvis byrådet har intentioner om at sikre og højne kvaliteten på skoleområdet og forbedre elevernes udbytte af undervisningen, så er der i stedet behov for, at byrådet investerer og giver flere midler til driften. Vi opfordrer til, at man i kommunen får mere fokus på det menneskelige fremfor det økonomiske.

Byrådet kan vælge at rulle de seneste års besparelser tilbage og samtidig bevilge flere driftsmidler til skolerne. Midler der kan bruges til f.eks. to-lærertimer, bedre forberedelsesmuligheder for lærere og børnehaveklasseledere og forbedrede rammer for inklusion og specialundervisning gennem kompetenceløft af lærerne.

Randers Lærerforening anbefaler investeringer i folkeskolen – investeringer, der kan bidrage til at løfte eleverne såvel fagligt som socialt.  Dette sker gennem flere lærere med de rette kompetencer og arbejdsvilkår.  

Siden 2009 har der været et fald i antallet af lærere med ca. 20% svarende til ca. 170 lærerstillinger. I samme periode er elevtallet reduceret med ca. 10%, svarende til  ca. 1000 elever.  Denne udvikling skal vendes, da det er mødet med og tiden sammen med den velforberedte professionelle lærer, der betyder mest for elevernes udbytte af skolegangen. Dette er der evidens for.

 

 

 

Randers Lærerforening har desuden følgende generelle kommentarer til budget m.m.

  • Randers Lærerforening opfordrer til, at man igen adskiller det specialiserede område fra de øvrige folkeskoler rent økonomisk, således at der sikres en økonomi til forsvarlig drift af begge områder.
  • Randers Lærerforening stiller sig uforstående overfor, at skolerne løbende belastes af øgede udgifter til taxakørsel med elever – udgifter, man åbenbart ikke havde forudset i forbindelse med skolestrukturen.
  • På skoleområdet generelt er det tankevækkende, at man har en skoleafdeling, hvor en så vigtig aktør som PPR er placeret i et andet forvaltningsområde. Randers Lærerforening anbefaler, at PPR placeres under skoleafdelingen, da den nuværende opdeling opleves hæmmende for sagsgangen.
  • Skoleafdelingen på Laksetorvet består reelt kun af skolechefen. Randers Lærerforening opfordrer til, at man styrker skoleområdet gennem en struktur, der sikrer skoleområdet en arbejdskraft, der på dynamisk vis servicerer og bidrager til udvikling af skoleområdet på overordnet plan, hvor de pågældende medarbejdere referere direkte til skolechefen.
  • Randers Lærerforening stiller sig gerne til rådighed for i et samarbejde med relevante direktører/fagchefer m.m. at nytænke sagsgange m.m.

Der skal kæmpes for den gode folkeskole, lad os gøre det sammen.

Venlig hilsen

 

Leif Plauborg
Formand
Randers Lærerforening